heskes-on-safari.reismee.nl

Hoekspruit

Gisteravond bij onze vrienden aangekomen en heerlijk gegeten.

Vanochtend maar eerst eens goed de auto bekeken in volle glorie en een indeling gemaakt.

We hebben zoveel plekjes waar we iets kunnen stoppen, het is geweldig maar je moet er wel voor zorgen dat het logisch is en je er ook weer zo bij kunt.

In de middag boodschappen gedaan, nu hebben we nog een goede supermarkt maar vanaf morgen wordt dat een heel ander verhaal. We gaan eerst naar Zimbabwe. Er zijn daar binnenkort verkiezingen en het land is arm. Er is eigenlijk geen geld dus het is belangrijk om voldoende dollars bij je te hebben om een camping maar vooral brandstof mee te kunnen betalen.

Ik heb in de auto 1 koelkast en 1 vriezer, dit zijn 2 “kisten” die op de accu werken en op het zonnepaneel dat we op het dak hebben. De vriezer zit al vol met glutenvrij brood maar er moet ook wat vlees bij zodat we weinig boodschappen hoeven te doen in Zimbabwe. Niet alleen weten we niet precies wat er aanwezig is in het land maar omdat de economie zo slecht is, is het lokale geld op. Mensen ruilen veel of gebruiken daarbij government bonds die voor ons geen enkele waarde hebben. Het enige dat werkt zijn keiharde dollars maar de wisselkoers is afhankelijk van de degene met wie je wisselt en ze hebben nooit wisselgeld.

Nadat alle boodschappen zijn gedaan rijden we over het Estate waar onze vrienden wonen. Het is meteen raak, we zien springbokjes, wilde zwijnen, kudu’s, wildebeesten en een giraffe familie. Ze zijn allemaal erg nieuwsgierig maar ook schichtig. De giraffe familie blijft stil staan en ook als we uit stappen rennen ze niet weg maar blijven ons observeren. Het zijn zulke indrukwekkende beesten. Grote lijven en dan die prachtige ogen met lange wimpers. Ik kan er uren naar blijven kijken. Het kleintje probeert bij moeder te drinken maar die heeft daar helemaal geen zin in en loopt iedere keer weg.

’s Avonds op tijd naar bed want morgen gaat de wekker om 06.00 uur. We gaan de grens over bij Zimbabwe.

Iedereen die wel eens in Afrika een grens over is gegaan weet dat een ingewikkelde, tijdrovende maar ook zeer bijzondere gebeurtenis is.

Onze 2e dag in Afrika zit erop maar we kijken uit naar onze reis en de mooie dingen die we gaan zien en doen.

Saskia

Wat een onderneming he, petje af voor jullie om dit te gaan doen.
Succes bij de grens

Nicolette/Nicky

Dat klinkt goed zeg!Leuk jullie verhaal te lezen.
Liefs

Wim

We blijven jullie avontuur met belangstelling volgen. Veel plezier!

Irene

Succes en geniet.. ben benieuwd naar de foto's?