heskes-on-safari.reismee.nl

Rondje Gonarezhou 70 km

We worden wakker om 06.30 uur en na een snelle koffie gaan we op pad.

Tijd voor een heuse game-drive. Een game-drive is gewoon een tocht met de auto die vaak enorm, ontzettend vroeg in de ochtend is omdat je dan alle dieren kunt zien. Ze verplaatsen zich in de koele ochtend en slapen in de middag.

Als je het georganiseerd doet dan zit je om 5.00 uur ’s ochtends in een open auto te vernikkelen. Zo’n tocht duurt vaak een uurtje of 3-4 en je wordt meegenomen naar de plekken die bekend zijn bij de organisatie.

Het is nu winter dus de dieren zijn nog niet vroeg op pad, gelukkig voor ons.

We vertrekken om 07.45 uur en rijden met een rustig gangetje door het park. Onze eerste stop is Makwakwani. Het is er erg stil als we aankomen en we horen een watervalletje of zo. Bert gaat op onderzoek en wij genieten van het uitzicht over de rivier. Bert komt terug gelopen en maakt van zijn arm een slurf…olifanten.

We lopen snel naar het overdekte hutje en gaan stil zitten op het bankje dat daar staat. Beneden ons aan de overkant van de rivier staat een kudde olifanten. De grote olifanten hebben allemaal hun slurf in lucht, ze ruiken ons en misschien ook nog wat natuurlijke vijanden. Ze vormen een dichte groep om hun jonge olifantjes en blijven met de slurf in de lucht staan. Ineens verandert de kluwen in een soort stervorm. Er is een heel erg jong baby olifantje bij en dat wordt het middelpunt van de ster de rest staat eromheen en kijkt en snuift.

Wij blijven doodstil zitten en genieten. Wat een geweldig gezicht. Ineens komt er beweging in de formatie. Ze lopen achter elkaar naar de rivier en beginnen die over te steken. Het kleintje wordt steeds uit zicht gehouden en bevindt zich midden in de rij.

Heel rustig steken ze over. Eenmaal aan de overkant zien we dat de grote olifanten natte poten hebben maar de bay is compleet nat, zo diep was het water voor hem.

Langzaam verdwijnt de groep in het struik gewas en wij lopen rustig terug naar de auto’s nog nagenietend van het spektakel.

Op weg naar de auto buigt onze vriend ineens rechtsaf en wijst. Tegen de heuvel aan de overkant klimt de groep olifanten rustig en bedaard omhoog. We lopen zachtjes naar de rand maar ineens blijft de hele groep olifanten staan. Er wordt geen geluid gemaakt maar elke olifant staat doodstil met zijn rug naar ons toe. Hele even staat de tijd stil en ineens begint de voorste weer te lopen en loopt iedereen weer mee. Ze komen langs een plekje met los zand en bestuiven zichzelf en elkaar met het zand. Het zand beschermt ze tegen de zon, beestjes en koelt ze lekker af. Wow, we gaan helemaal onder de indruk naar de auto’s. Wat een mooi begin van de dag. We rijden in een rsutig tempo van 25 a 30 km per uur verder en komen bij de volgende plaats. Hier helaas geen beesten maar wel een practig uitzicht.

We besluiten bij de volgende plek een kopje koffie te maken en een omletje te bakken. Ontbijt met een vieuw. En wat voor vieuw. We komen aan bij Nyavasikana en lopen naar de rivier. In de rivier zwemmen 2 nijlpaarden. Die zijn een ochtendbad aan het nemen.

Wat een geluk hebben we. De nijpaarden zwemmen, duiken onder en komen met geproetst en gegrund weer boven. Rustig zetten we ons tafeltje en onze stoelen neer en met een kopje koffie genieten van het schouwspel.

Nijlpaarden zijn eigenlijk helemaal niet vriendelijk maar ze weten dat wij er zijn en zullen niet uit het water komen dus we hoeven niet bang te zijn. Er wordt een omelet gebakken en nog maar eens koffiegezet en na een uurtje aan de rivier vertrekken we weer. We rijden nog een tijdje rond in het park en zien nog een olifant in de bosjes die met een boomstronk in de weer is maar verder is het stil en rustig. We rijden terug naar het kamp en realiseren ons dat het wel een hele bijzondere dag is geweest. Morgen gaan we naar het noordelijk gedeelte van dit mooie park. Daar schijnen meer dieren te zijn.

Volgende keer meer en wie weet vanavond/ vannacht bezoek van olifanten in het kamp.

Nicolette/Nicky

Wat een heerlijk verhaal Heidi,Je schrijf zo gezellig.Doet me goed in mijn watertijdperk.wahaha.Jullie hebben fb ?Genieten maar en ik vond het leuk dat Bert(en jij snapte het),de olifant nadeed en jullie ze konden bespieden!!!Nederland is nu te heet hoor!!! stuur wat koude nachten aub.Xjes

Caty

Wat ontzettend leuk om zoveel over jullie reis te lezen. En wat zien jullie mooie en byzondere dingen zeg. Dat is pas genieten hoor! Veel plezier nog XXX

Denise

Wat een fantastische verhalen en wat maken jullie veel mooie dingen mee!
Blijf genieten! En kom een keer foto’s kijken hoor ?
Xx

Lieke

Wat leuk! Hopelijk olifanten vannacht...
Is het niet erg droog en kan je dan zomaar vuur gebruiken zonder dat er bosbrand komt?

Nicolette/Nicky

Lieverds ik ga mijn huis tijdelijk uit.
Laptop even niet maar als ik weer thuis ben over hoop ik 2 weken ga ik alles lezen.Veel te leuk.Hele fijne voortzetting van jullie Prachtige reis.Knuffel van mij.

Wanda

Wat een geweldige ervaring!

Tineke

Fantastisch de verhalen. Jullie genieten !
Wij ook hoor in Frankrijk :)