heskes-on-safari.reismee.nl

Makwa Pan naar Victoria Falls 180 km

Vanuit het platform rijden we in een keer door naar Victoria Falls.

We stoppen even bij een sjieke safari lodge om hun internet te gebruiken om wat nodige dingen te doen.

Verfomfaaid en helemaal gekreukt staan we daar op de parkeerplaats als echte sociale media junkies onze dingen te doen.

Appje over mijn boodschappenauto waarvan het alarm steeds afgaat kan ik gelukkig meteen afhandelen.

Vervelend voor de buurt, maar gelukkig wil iemand het oplossen.

Victoria Falls is in vergelijking met de andere steden die we gezien hebben een moderne stad. Veel toerisme en veel straatverkopers die je bakjes, armbanden en hout gesneden dieren willen verkopen.

Vanuit mijn ooghoek spot ik een bordje; hotel en camping.

We hadden gepland om in National Park te gaan staan maar we weten dat daar geen voorzieningen zijn.

Deze camping heeft gras, stroom en prachtige douches. We zijn verkocht. Blijkt dat ze ook nog een was service hebben. Je levert een zak was in en de volgende dag voor 09.00 uur heb je hem terug. Snel een zak gevuld. We doen veel handwasjes maar soms is het lekker als het echt schoon is. Het wordt onderweg vooral stoffig en nooit echt vies.

Ineens zegt Bert; “kijk hier nou” de zool van zijn schoen heeft losgelaten.

Erg onhandig, we reizen met 1 paar gympen en 1 paar echte goede schoenen. Stevige zool en goede bescherming van je enkels en voeten. Bij de receptie vragen we naar een schoenmaker en warempel, er is er een.

We gaan op zoek en vragen het bij 3 verschillende mensen die wijzen allemaal naar een flatgebouw buiten het winkelcentrum.

De bewaker die bij de flat zit brengt ons naar de achterkant van het gebouw en daar zit een schoenmaker. Onder golfplaten staan zijn machines en is de werkplaats. Hij verteld dat de huur voor zijn ruimte in het winkelcentrum $500,00 per maand was. Die kon hij niet opbrengen.

Mensen weten hem toch wel te vinden, het is ook een stil protest, kijk waar hardwerkende mensen terecht komen. De huidige regering is doof voor dit soort situaties.

We worden met open armen ontvangen en ze vertellen openhartig over hun kijk op de verkiezingen en de huidige en oude regering. Ondertussen is hij in de weer met lijm en Bert’s schoen.

In de werkplaats hangen kartonnen mallen van voetomtrekken van zijn klanten.

Hij maakt nog schoenen met de hand en Bert’ s schoen is snel gefikst, het kletsen duurt langer.

Fantastische ervaring om met lokale mensen te praten over hun kijk op dit land en de toekomst.

Ik denk dat het goed is dat we morgen weg gaan. Er is angst dat de verkiezingen gemanipuleerd gaan worden door de huidige regering.

De bevolking en oppositie zal dat niet pikken dus dat zal voor onrust en rellen zorgen.

Ik hoop en gun deze bevolking een eerlijke verkiezing maar vooral een betere regering die meer voor het land gaat doen en minder voor zichzelf gaat zorgen.

Volgende stop is Victoria Falls zelf, we hebben ze eerder bezocht maar het blijft een spektakel. Het is zo’n indrukwekkende waterval. Hij is breed en het water stort met een indrukwekkende kracht naar beneden. Zelfs op afstand word je nat van de spray van water.

De wandeling duurt zo’n anderhalf uur, heerlijk buiten, de zon schijnt en de waterval is prachtig.

Tegenover de camping zit een lokale bierbrouwerij dus daar gaan we heen voor een biertje of twee…

We kijken naar de menukaart en besluiten om te kijken of er iets glutenvrij’s te krijgen is.

Ik loop naar de keuken en de kok is goed op de hoogte. Ze frituren de frietjes apart en de kip is verder helemaal ok.

Iedereen blij want als ik kan eten dan blijven we.

Het eten is heerlijk en we gaan terug naar de camping.

22.00 uur gaan we naar bed. Morgen naar Zambia.

De grensovergang wordt weer een dingetje, maar we zijn er vroeg dus dat komt goed.

Caty

Gelukkig dat er glutenvrij eten is Heidi en ook fijn dat je schoen gemaakt is Bert ????. En helemaal fijn een lekker biertje voor jullie beiden ?.Proosten maar op al het moois van deze vakantie. Ook weer een nieuw omgeving,Zambia,met spannende dingen, dieren en verhalen ??????. Fijn hoor om zoveel van jullie reis te lezen XXX

Fiona

Ben erg benieuwd naar foto's! Wil je als het lukt af en toe een paar posten? Dankjewel voor je leuke verslagen! We geniet zo met jullie mee.

Lieke

Nu gaat dit ook op mijn verlanglijstje, als ze daar weten wat glutenvrij is en je ook glutenvrije broodjes kan bestellen, heerlijk! Geniet verder! Heerlijke verhalen Weer.

Lia

Geweldig die apen en al die andere dierenverhalen.
Goede reis en geniet maar veel.
Het was jullie grote witte auto waar het alarm van ging.
Gr. Lia