heskes-on-safari.reismee.nl

Op weg naar Hoedspruit

15- 16 juli 2018

Amsterdam- Johannesburg- Hoekspruit

De koffers zijn ingepakt en gewogen en zoals altijd zitten we precies aan de 23 kilo pp (en een beetje meer). Het huis is in vakantie modus gebracht, dwz koelkast leeg en alles opgeruimd.

We zijn keurig op tijd op Schiphol en het inchecken verloopt voorspoedig.

Er is 1 dingetje wat niet zo vlot verloopt, onze vlucht heeft 1 uur vertraging vanaf Frankfurt en uiteraard horen we dat pas terwijl we in het vliegtuig zitten.

Uiteindelijk vertrekken we na 50 min en de rest van vlucht is prima.

We worden op de luchthaven van Johannesburg keurig door het verhuurbedrijf opgehaald en naar hun locatie gebracht.

Onze 4x4 staat op ons te wachten als we aankomen. De auto glimt ons tegenmoet. Hij is bijna nieuw en zo compleet als we gedacht en verwacht hadden.

We krijgen een uitleg over de auto en tekenen alle papieren en onze reis begint.

We hebben altijd een kleine uitdaging tijdens onze reizen en dat is mijn glutenvrije dieet.

Ik hou ervan om hier een oplossing voor te zoeken en ook dit keer is mij dat gelukt.

Een glutenvrije bakker in Johannesburg was bereid om brood te leveren en het autoverhuurbedrijf wilde het in ontvangst nemen.

Resultaat een volle vriezer met glutenvrij brood en broodjes.

Hoe geweldig is het dat een verhuurbedrijf hieraan mee werkt.

We vertrekken om 11.30 uur en rijden naar Hoekspruit, een rit van 5 ½ uur, normaliter….

Maar dit is Afrika en niks is normaal.

In onze huurauto zit een tolpas, hiermee kun je over alle tolwegen zonder te betalen, is de bedoeling.

Bij de eerste bemande tolweg gaat het fout, we mogen niet doorrijden tenzij we betalen. Uiteraard willen we betalen en onze creditcard wordt vrolijk door het raampje aangegeven.

Tja… en dan blijkt dat wij toeristen zijn die niet goed lezen en denken dat je met plastic alles oplost. Men accepteert geen buitenlandse creditcards en wij hebben geen cash geld, want zo dachten wij; we hebben een creditcard.

We veroorzaken een mega file en hoop irritatie maar we kunnen niet betalen en dat is een probleem. Uiteindelijk zeg ik dat ik met de manager wil praten, de mijnheer van het tolpoortje is verbaasd en zegt: “U wil met mijn manager praten, hoezo, waarom?”

We houden voet bij stuk en uiteindelijk draaien we de auto en gaan op zoek naar de manager.

Deze manager is ontzettend vriendelijk en behulpzaam, zij vertelt dat onze tol pas op de zwarte lijst staat en daarom mogen we niet doorrijden, tenzij we cash betalen.

Plastic- Fantastic bestaat en we mogen met onze creditcard betalen. Na onze schuld van R39,00 is € 2,65 betaald te hebben, vervolgen we onze tocht.

In Hoekspruit wonen vrienden waarmee we samen deze geweldig tocht gaan maken.

Hoe mooi is de arrogantie van de wereldreiziger. Na 3 uur komen we weer bij een tolpoortje en overkomt ons het hetzelfde. We zijn weer verbaasd en rijden naar een tankstation om cash geld te pinnen zodat we door mogen rijden.

Een ezel stoot zich in het algemeen…deze ezel dus wel. Uiteindelijk hebben we geld gepind en konden we onze schulden betalen.

De rest van de reis verloopt voorspoedig en om 18.30 komen we bij onze vrienden aan.

Saskia

Hoi Heidi en Bert
Altijd blijven lachen?

Lia

Gelukkig dat je bij die manager wel met plastic kon betalen.
Goede reis verder,hier alles oké.

Wim

Leuk verslag. Wat een gedoe met dat betalen zeg! Verder veel plezier en geniet van jullie reis.

De dochter van de wereldreizigers

Hahahahah goed bezig.
Fijne reis xoxo

Lieke

Heb je een vriezer mee in de auto? Benieuwd ook hoe je het verder overleefd glutenvrij.

Tineke

Het avontuur begint al goed, niks saai! Enjoy !

Nicolette/Nicky

Lieve Heidi, wat een geweldige aanzet van jullie verslag ,begin reis.!!
Ik volg zoveel als mogelijk.X

Caty

Lieve reizigers,jullie hebben al heel wat mee gemaakt zeg! Maar gelukkig goed opgelost. Jullie zijn toppers! ??