heskes-on-safari.reismee.nl

Bulawayo naar Hwange 292 km

Na een koude nacht een lekker warme douche en op pad.

Onze huurauto bevalt erg goed maar hij is niet helemaal compleet.

We missen bijvoorbeeld een inverter. Met een inverter kun je bijvoorbeeld je laptop en fotocamera opladen omdat hij 12 volt omzet naar 220 volt.

We dachten dat er een inverter bij zat maar die zijn ze helaas vergeten.

Gelukkig reizen we met onze vrienden en hebben zij er 1 maar het zou handig zijn als wij er zelf 1 hebben.

De verhuurder heeft ons toestemming gegeven om er 1 te kopen en dus gaan we op pad.

Maar….dit is Afrika…en het lukt ons niet om een winkel te vinden die inverters verkoopt.

Het centrum van Bulawayo is druk en chaotisch. Auto’s en mensen rijden en lopen krisdras door elkaar. Bert komt ogen te kort om iedereen en alles te ontwijken. Tegelijkertijd zoeken we naar winkeltjes waar ze zoiets kunnen verkopen.

Bert en E stappen uit bij een winkel en ik blijf in de auto zitten. Voor het eerst deze vakantie komt er iemand om geld vragen, hij zegt voor school, ik geef aan dat ik niks heb en hij loopt door.

We hebben nog 1 ding dat moet gebeuren, tanken. We zijn nog lang niet leeg maar, je tankt als je tanken kunt want je weet nooit wanneer je weer tanken kunt.

In Zimbabwe hebben we al meegemaakt dat er geen diesel was dus we willen ervoor zorgen dat we nooit helemaal leeg zijn.

Afspraak wordt dat we stoppen bij het eerste tankstation dat we tegen komen. Bert is zo druk met iedereen ontwijken dat we het tankstation missen.

Grappig genoeg zien we wel allerlei shopjes waar we eventueel een inverter kunnen kopen. Ik stap uit en loop naar onze vrienden en we spreken af zij doorrijden tot het eerste tankstation links en wij even gaan shoppen voor he ding. Achter ons wordt boos getoeterd maar ik zwaai en maak een verontschuldigend gebaar en er wordt gelachen en het is goed.

Zij rijden weg en wij gaan op inverter jacht. Ieder winkeltje dat we binnen stappen worden we vriendelijk begroet en vervolgens krijgen we 0 op het rekest. Geen inverter.

We besluiten het op te geven en op zoek te gaan naar onze vrienden.

Ineens staat M naast me, ze zijn maar teruggekomen want ze reden ineens buiten het centrum en waren bang ons kwijt te raken.

Samen op weg om te tanken dus. Eerste tankstation, helaas pindakaas, geen diesel.

We worden doorgestuurd naar een ander tankstation.

We rijden ernaartoe en daar komen we terecht in een ietwat dubieuze situatie.

Eerst is er geen diesel totdat we aangeven dat we met keiharde dollars gaan betalen. We kunnen ieder 50 liter krijgen voor een prijs die normaal is. De prijs is goed alleen denken we dat het geld rechtstreeks in de broekzak van de medewerker is gegaan, toen wij tankten verdween de liter prijs ineens, Wij denken dat de eigenaar nu 100 liter diesel mist die nergens terug te vinden zijn en de medewerker de held van zijn familie is.

Volle tank en geen inverter maar wel op weg naar Hwange.

Volgens onze reisgids het mooiste park ter wereld.

In het park mag je rijden tussen 06.30 en 18.00 uur, ’s nachts kampeer je op de camping of op exclusieve sites. We willen graag een exclusieve site maar die zijn allemaal volgeboekt tot in oktober.

We eindigen op de camping. Een mistroostig veld met her en der toiletblokjes. Dat klinkt sjiek maar helaas is het erg vergane glorie. Elk toiletblokje heeft een dames en heren kant, ieder kant heeft 1 toilet. De dames hebben 2 kamertjes met een bad?!?!, echt praktisch om hier in bad te gaan, de heren hebben een bad en een douche.

Het is schoon maar oud en roestig. Hout wordt geleverd en we maken een vuurtje.

Op 27 juli is er een maanverduistering en het lijkt ons geweldig om die in het park te kunnen zien, maar niet op de camping. Onze volgende stop is Livingstone in Zambia, een “stad”, voor een maanverduistering is een vlakte in Zimbabwe een veel betere plek.

Op tijd naar bed want morgen gaan we 100 mile tocht rijden door het park, ondertussen hopen we een oplossing te vinden voor 27 juli.

Het park gaat om 06.30 uur dus dan willen wij bij de poort staan.

Tineke

Leuk om te lezen Heidi!