heskes-on-safari.reismee.nl

Main Camp Campsite naar Makwa Platform

Vanochtend doen we rustig aan. We willen naar de Dopi Pan = Dopi watervlakte.

Gisterochtend heeft iemand daar een leeuwenfamilie gezien.

Het doel van vandaag is om rond 16.00 uur op ons Platform te zijn zodat we rustig aan de avond/nacht kunnen beginnen.

We rijden rond 08.00 uur naar de Dopi Pan, we stoppen onderweg bij een groep apen die aan het spelen zijn in een boom. De boom heeft een gladde ietwat schuine stam en de kleine aapjes proberen erlangs omhoog te klimmen. Ze glijden iedere keer terug, en beginnen weer opnieuw. Een wat oudere aap gaat halverwege staan en reikt ze hand toe. Via het hoofd van de aap rennen ze naar boven en springen dan weer naar beneden. Het ziet er gezellig en vrolijk uit. Voor het eerst zie ik apen als schattige dieren. Tot nu toe hebben we alleen maar overlast gehad en zie ik ze als schurftige scharminkels en vooral de grote baboons zijn schrikwekkend. Een grote baboon heeft makkelijk de lente van een volwassene en kan enorm indrukwekkend zijn als hij gaat staan. Opeens vertrekt de hele familie en klimt het allerkleinste aapje op de rug van zijn moeder en wordt gedragen.

Te schattig.

We tuffen rustig door en net voor we bij Dopi pan zijn denk ik ineens de vorm van een leeuwenkop te herkennen in de verte.

Onze vrienden rijden voor en zij zeggen tegelijkertijd door de walkietalkie: “leeuwen op het heuveltje aan de linkerkant.”

We rijden er heel rustig naar toe en zetten de auto stil.

Bovenop een zandheuveltje ligt een vrouwtjes leeuw rustig de boel te observeren. Naast haar ligt nog een leeuwin heerlijk te genieten van de morgenzon.

Het is zo’n machtig schouwspel die om leeuwen in het echt te zien, je kunt er uren naar kijken. Er komen wat autootjes van de verschillende organisaties die mensen mee nemen op game drives. Grappig genoeg reden er 2 autootjes voor ons maar die hadden de leeuwen niet gespot.

Meer mensen betekend meer onrust we blijven een poos kijken en besluiten naar het water te rijden om te kijken of de leeuwen komen drinken als de rust is weder gekeerd.

Helaas komen er alleen maar meer autootjes en de mensen in die autootjes praten allemaal vrij luid met elkaar, alsof beesten doof zijn voor mensen stemmen. Bij het water aangekomen drinken we een kopje koffie in de auto en wachten af. Het is een komen en gaan van autootjes en ineens rijden 2 autootjes de vlakte in om dichterbij de leeuwen te komen. Je mag niet van het pad af. De leeuwen worden onrustig en 1 staat op en loopt weg. Prachtig gezicht maar niet ok, geforceerd door de omstandigheden. Daarna gebeurt er lang niks en wij wachten geduldig. Af en toe steekt een leeuw zijn kop boven het grasveld uit maar verder gebeurt er niet veel. Ineens gaat er weer 1 staan, loopt een paar passen en laat zich zo in het gras vallen, weg, uit zicht. Als je nu langs rijdt zie je niet ineens dat er een leeuw is.

We besluiten terug te rijden naar het kamp en te lunchen, warme douche en dan naar ons platform.

Rustige middag en om 15.00 rijden we naar het platform. Het is er nog druk met mensen die bij de pan komen kijken. Rond 18.00 uur is het er stil en is als het goed is iedereen het park uit. We beginnen stoeltjes en kookspullen maar ook eten naar boven te brengen. We zetten alvast de auto’s in een goede positie en maken de tenten open. Bert en ik hebben beiden thermo ondergoed bij ons, dat gaat aan met het eerste laagje kleding. Het zal zo’n 4 a 5 graden worden vannacht, als je dan stilzit is het snel koud.

We zijn er klaar voor. Ineens komt een rechts een enorme zwerm apen aangestormd, zij overnachten blijkbaar bij het water in de bomen. Het is echt geweldig om te kijken hoe zij zich voor bereiden om te gaan slapen. De bomen bewegen en er is een gekrijs van jewelste. Je ziet de apen groot en klein een plek zoeken op een tak, en zich nestelen om vervolgens weer 2 takken naar beneden te zakken om daar te gaan zitten.

Er vallen apen uit bomen en die klimmen er weer terug in.

De nacht begint langzaam te vallen en de kleuren zijn geweldig. Het oranje licht dat langzaam tussen de bomen doorzakt en de contouren van de Afrikaanse bomen.

We zitten allemaal te genieten en er worden enthousiast foto’s gemaakt.

Ineens komt er langzaam een olifant aangelopen over het pad, heel rusrig loopt hij naar het water. Hij zoekt de verste rand op, hij weet dat wij er zijn maar durft het aan. Het lijkt erop alsof hij de proefpersoon was. Langzaam komen er een voor een meer olifanten aangelopen.

Ze staan met z’n zessen bij het water en we horen ze drinken en water over elkaar heen spuiten.

De maan begint ook vanaf 20.30 uur langzaam te verkleuren, vanaf de onderrand.

Opeens verschijnt er aan de overkant van het water een vorm, we schijnen met de zaklamp, wat is het? Te klein voor een nijlpaard, geen slurf dus ook geen olifant. We herkennen het niet. We denken een wildebeest maar helemaal zeker zijn we niet.

Er gebeurt verder helaas niet veel bij het water. De maan kleurt langzaam en om 22.00 uur is het een bloedmaan. Hij is prachtig, we genieten van het moment. De Melkweg is in volle glorie te zien net als alle andere sterren. Prachtig. Geen foto’s maar wel voor altijd mooie beelden in mijn hoofd met de achtergrondgeluiden van de Afrikaanse vlakte.

Onder begeleiding van hyena gehuil gaan we slapen.

Ik word vaak wakker en kijk dan door mijn raam dat helemaal opgeritst is om te checken of we geen dieren missen. Helaas geen leeuwen of andere dieren. Wel hoestende en boerende apen, alsof je naast een boom vol oude mannen slaapt. (sorry, mannen)

De wekker gaat om 05.00 uur, we kijken door het raam, de maan staat nu aan de andere kant van het water en schijnt over de vlakte, sprookjesachtig en onwerkelijk, net een decor voor een film.

We verzamelen moed en gaan om 05.15 uur het bed uit. Het is koud!!!!

De auto uitstappen is toch weer even een momentje, wie weet wat er achter je auto ligt te wachten.

Alles is rustig en we klimmen weer het platform op. Langzaam komt de zon op en verdwijnt de maan. Links is alles gehuld in pasteltinten van de ondergaande maan en rechts komt de zon op en zorgt juist voor felle oranje en blauwe tinten. Prachtig.

In de verte zien we een giraffe nieuwsgierig tussen de bomen staat te kijken maar hij komt niet drinken. De impala’s en wilde zwijntjes blijven ook op afstand.

In het water ligt een joekel van een krokodil en die zien we af en toe zijn kop boven het water uitsteken. De apen worden wakker en beginnen uit de boom vallen en klimmen. Ze zitten elkaar achterna en het is of je naar een gezin kijkt of een klas vol kinderen. Geweldig.

Ze lopen via de achterkant van het water en ineens is er actie. De krokodil hapt en verdwijnt snel weer onder water. We zien hem even later weer boven komen met een vogel in zijn bek. Hij hapt en bijt en verdwijnt onder water. Natuur in volle werking. Eten of gegeten worden.

Om 08.00 rijden we weg van het platfom.

Tineke

Geweldig!!