heskes-on-safari.reismee.nl

31 juli Kampeerplek bij de “ooovies” naar Hippo Bay campsite KM 154

We hebben toen we de vorige dag naar de “ooovies” reden bijna geen dieren gezien en ook ’s avonds bijna geen dieren gehoord.

De mannen vertelden ons de vorige avond dat er in het park luipaarden, kudu’s, olifanten en veel verschillende soorten bokkies zijn. Bokkies zijn alle hert-achtingen en daar heb je nogal wat verschillende soorten van hier in Afrika.

We willen vroeg op pad omdat er volgens hun dan veel te zien is. We staan op om 06.00 uur en vrij snel nadat wij rondscharrelen komen zij ook naar buiten. Het vuurtje wordt weer aangewakkerd en ze gaan gezellig rond het vuurtje zitten kletsen.

Bij vertrek worden we uitgezwaaid. We bedanken ze hartelijk.

Het is inmiddels al licht en we kunnen de vlakte goed overzien. Helaas geen leeuwen of luipaarden maar wel veel bokkies. Het red hartebeest had ik nog nooit gezien en die komt hier ook in grote getalen voor net als de reedbuck. We zien weer Sable antilopes en Roan antilopes, kudu’s, zebra’s, impala’s en wildenbeesten.

Het landschap is prachtig maar qua verschillende dieren valt het ons een beetje tegen.

Onze route zou ons via een kleine detour naar een camping moeten brengen waar we rond 15.00 uur willen zijn.

Dit is Afrika……heb ik al een paar keer geschreven en het detourtje is weg en we rijden en rijden maar in de verkeerde richting om de afslag te vinden.

Rond 12.00 uur stoppen we en gaan eens op de gps kijken. Niet verdwaald maar wel een heel stuk de verkeerde kant op. We besluiten om via de ‘gravel” naar de camping te gaan.

We rijden dus eerst terug en opeens horen we via de walkietalkie, even stoppen bij splitsing.

De andere schokbreker heeft het begeven. Bert en E onder de auto en ik rooster een boterhammetje voor de lunch.

De schokbreker wordt gerepareerd met wat tie-wraps.

Onze volgende bestemming ligt aan een meer en heet Hippo bay camp, daar mag je toch wel een nijlpaard verwachten.

Het meer is een grote vlakte en er steken allemaal dode of bijna dode bomen boven het water uit. De weg is vrij goed en slingert maar iets. We komen uit de bocht en zien hoe een nijlpaard heel verschrikt de struiken induikt. Zijn dikke billen schudden terwijl hij rent, geweldig gezicht. Aan de overkant van de weg, langs de oever liggen 4 nijlpaarden te zonnen. Een nijlpaard gaat staan en kijkt naar ons beweegt verder niet.

Het meer is geweldig mooi om te zien. De camping ligt aan het meer en heeft mooie douches en toiletten.

Het enige is dat er veel mensen zijn. We zijn zo gewend om alleen ergens te staan dat we verbaasd zijn om zoveel mensen te zien. Er zijn 2 groepen van 4 personen met begeleiding,

Er is een prachtige plek aan de rivier met een vuurplaats en een picknick tafel. We hopen dat we daar kunnen staan, en dat kan.

We zetten onze auto’s neer en ik neem eerst een douche, het is snoeiheet en we hebben 2 dagen in de auto gezeten.

De douches zijn heerlijk. Het water wordt verwarmd met donkeys (ezels) een kachel waar hout in gestookt wordt en dat verwarmt het water. Zolang er hout gestookt wordt is er warm water. Veel campings waar we geweest zijn hebben zonnepanelen, dat betekend alleen warm water als de zon er is. Een donkey is mijn favoriet, vooral als hij gestookt wordt voor je.

Voor het avondeten hebben we een lekker vuurtje nodig want we bakken een ossehaas op het rooster boven het vuur. Gepofte aardappel en maiskolf en eigengemaakte tzatziki.

Tijdens het avondeten horen we weer een hyena en de nijlpaarden die door het water klotsen.

De oever van het meer is zo’n 55 meter bij ons vandaan en de nijlpaarden lopen daar door het water. Na een minuut of 10 horen we ze ook grazen, ze zijn dol op gras en overbruggen ’s nachts grote afstanden om ergens te kunnen grazen.

En de bonus van de dag; een leeuw die brult. Wat een machtig geluid, indrukwekkend.

Langzaam komen alle sterren tevoorschijn. De melkweg is elke avond volledig te zien.

We ritsen het raam aan mijn kant van de tent open zodat we morgenvroeg de zon op kunnen zien komen boven het meer. ’s Nachts word ik wakker van het geluid van gegraas en als ik uit mijn raam kijk zie ik zo’n 11 nijlpaarden grazen.

Ik ben blij dat we op het dak van de auto slapen en niet met een tentje op de grond, dat zou ik echt niet durven met alle dieren die tot nu in en rond onze kampen gezien hebben.