heskes-on-safari.reismee.nl

Musekes camp naar Ntemwa Busanga

Om 05.30 uur worden we weer gewekt. Ontbijtje om 06.00 en vertrek om 06.30 uur.

We splitsen ons vandaag. M en ik gaan op game drive met de auto, de mannen gaan op voet safari.

Gisteravond is er een luipaard bij het hoofdgebouw geweest. De verwachting is dat we de meeste kans hebben om het luipaard te zien als we met de auto gaan.

Helaas een verkeerde gok. De mannen gaan met de auto naar een punt waarvandaan ze zullen gaan lopen. De groepen vertrekken tegelijk. Het is al de hele ochtend onrustig rond het kamp en de dieren waarschuwen elkaar.

De puku’s maken hoge geluiden naar elkaar en de antilopen maken een geluid alsof ze luid kuchen.

Deze geluiden komen allemaal uit hetzelfde gebied. De auto van de wandelaars gaat links om en wij gaan rechts om. Het is een kakofonie van geluiden, het hoge geluid, het gekuch maar ook de vogels waarschuwen. Je voelt de spanning. De dieren rennen ook allemaal 1 kant op. Via de radio horen we ineens dat de auto met wandelaar het luipaard gezien heeft. Snel gaan wij dezelfde kant op maar helaas, geen luipaard. Het luipaard is snel en lenig en kan zich goed verbergen in de dichte struiken en bomen. De dieren blijven onrustig maar het waarschuwen neemt af, dit komt ook omdat de dieren steeds verder weg trekken.

De rest van de game drive zien we mooie dieren maar geen luipaard of leeuw meer.

Na de lunch moeten we onze tassen ingepakt hebben want we gaan per boot naar een ander kamp van Phil en Tyrone. Dit kamp ligt aan de andere kant van de rivier een stuk noordelijker.

Het kamp is een stuk primitiever. Slapen zullen we in een tent, weliswaar met een echt bed en de douche en het toilet zijn buiten. Ieder heeft wel eigen sanitair, maar in de buitenlucht.

Tyrone haalt ons op en we maken een boottocht van 25 minuten, aansluitend stappen we in een auto en maken we een toch van 3 uur. De Bushanga Plains, waar dit kamp ligt is een hele grote open vlakte van 720.000 vierkante kilometer. Deze vlakte staat zo’n 8 a 9 maanden per jaar onder water en is dan niet toegankelijk. Het kamp wordt dus ook elk jaar afgebroken en weer opnieuw opgebouwd. Het hoofdgebouw ligt hoog, zodat het kan blijven staan.

Je kunt hier niet alleen rijden omdat je nergens kunt verblijven en de paden elk jaar weer anders zijn. Als het water weg trekt moet er weer gekeken worden welke wegen er nog zijn en of ze bereden kunnen worden.

De weg ernaar toe is hobbelig maar we zien veel beesten.

Onder een groepje bomen liggen 3 leeuwinnen de weg te bekijken. Wat een geweldige start van ons verblijf. Ze zijn erg ontspannen en reageren amper als de auto dichterbij neer gezet wordt zodat we foto’s kunnen maken en de leeuwinnen van dichtbij kunnen bekijken.

Tuurlijk zijn er ook de nodige bokkies en kudu’s en nijlpaarden en krokodillen te bewonderen.

Er zijn 4 kampen waar je kunt verblijven. 3 zijn helemaal op de Amerikaanse markt gericht en je hebt ons kamp. Dit kamp heeft 4 tenten waarvan er nu 3 bezet zijn.

Het kamp is basic maar heeft verder alles. Weer worden we verwelkomd door het personeel en nadat we even onze tenten bekeken hebben, brengen we de rest van de avond door bij het kampvuur met een wijntje.

De sfeer onderling is gezellig, de 2 andere gasten kennen we al van ons verblijf in Musekese en dat is fijn.

Rond 22.00 uur liggen we in bed. Morgen begint de dag weer om 05.30 uur!