heskes-on-safari.reismee.nl

Ntemwa Busanga

05.30 uur worden we gewekt. De routine zit nog er nog helemaal in en om 06.00 uur staan we met een kopje koffie bij het vuurtje te ontbijten.

Vandaag gaan we een lange tocht maken, de lunch gaat mee zodat we onderweg zullen eten.

We vertrekken en zien meteen puku en antilopen, wildebeesten en zebra’s. De Plains zijn inderdaad indrukwekkend, groots en open met watervlaktes waar de dieren komen drinken.

Tyrone en Effie zijn onze gidsen en samen weten ze veel. Elke vogel wordt gespot en benoemd en hetzelfde geldt voor elk bokkie. Er zijn zoveel verschillende dat ik ze maar gewoon bokkies ga noemen.

In die open vlakte zijn ook “mounts” oftewel hopen. Dit zijn heuveltjes waar bomen op groeien en struiken. Deze mounts zijn prachtige plekken voor luipaarden, leeuwen en cheetah. De bomen geven schaduw en door de hoogte kunnen ze de hele vlakte overzien, zonder zelf gezien te worden.

Een auto van een andere groep zegt dat er leeuwen zitten bij een mount met een Jackleberrie boom. Op zoek naar de mount met die boom. We vinden de mount met de boom maar er zijn geen leeuwen. Effie blijft kijken en rijdt naar een andere mount en warempel daar in het hoge gras liggen 3 welpjes en 2 leeuwinnen.

De welpjes zijn een aantal maanden oud en bewegen wat en verplaatsen zich, dat geeft ons de mogelijkheid om ze goed te bestuderen en foto’s te maken. De leeuwinnen gapen en draaien wat en uiteindelijk staat er 1 op en loopt naar een plek uit ons zicht.

De game drive kan al niet meer stuk, leeuwen blijven toch het indrukwekkendst en tegelijkertijd het vertederends. Zo raar, alsof je naar katten aan het kijken bent.

Lunchen doen we onderweg naast de auto en ’s middags zien we weer veel dieren.

We rijden terug naar het kamp en zien donkere wolken aan de horizon, ze zijn in de richting van het kamp.

De donkere wolken komen dichterbij en we zien ineens ook hele hoge vlammen. Er is een brandgesticht door vissers en de wind zorgt ervoor dat de brand richting het kamp gaat.

Tyrone zoekt via de radiocontact met het kamp en daar wordt gezegd dat het tot nu toe goed gaat.

In het begin van het seizoen heeft Tyrone rond het kamp een brandgang gemaakt van zo’n 100 meter breed. Deze brandgang heeft hij gemaakt door het terrein rond het kamp zelf in brand te steken. Dit gebeurt dan gecontroleerd en zorgt ervoor dat het oude gras verbrand, het nieuwe gras dat dit seizoen dan groeit zal niet verbranden, mocht er een brand zijn.

Tyrone is er niet helemaal gerust op. De wind waait goed en is veranderlijk en hij hoeft maar ergens een stukje overgeslagen te hebben en zijn levenswerk is weg.

Dichterbij het kamp zien we het vuur van links over de vlakte aan komen razen. Ik heb het gefilmd, het geluid van het vuur en de vlammen is verpletterend. Er vliegen vogels voor de vlammen uit maar je weet dat niet alle dieren zich kunnen redden. Veel kleine dieren maar ook nesten met eieren zullen verbranden en het hele eco-systeem is weer voor lange tijd ontregeld.

De brandgang werkt want we zien de vlammen uit gaan als ze bij het nieuwe gras komen.

Het kamp is veilig maar achter de brandgang breidt het vuur zich uit. Morgen zullen we zien wat het effect van de brand is, wij zijn veilig.

Vissers steken de branden soms per ongeluk aan omdat ze een sigaret weg gooien, soms ook expres omdat in hun cultuur 1x per jaar alles plat gebrand moet worden.

De sundowner gaan we drinken aan de overkant van het kamp. Het kamp ligt aan een watervlakte.

De tocht ernaartoe is heerlijk, de zon begint onder te gaan en er waait nog steeds een lekker windje.

In het water liggen nijlpaarden en we genieten allemaal van onze gin-tonic.

De radio begint ineens te kraken: “Effie, effie, come….” “EFFIE, EFFIE come in’

Arme Effie, is even een plasje aan het doen en hij sprint naar de radio, het is de chef-kok van ons kamp. “Een luipaard bij tent 4.”

De gin en tonic wordt achterovergeslagen en iedereen springt in de auto. Met volle vaart retour naar het kamp.

De zon is onder en het wordt meteen avond. Het is net een avonturenfilm, we rijden in het donker met een groot zoeklicht rond op zoek naar het luipaard.

Elk oog dat oplicht in het witte licht wordt goed bekeken. Effie is heel goed en herkent bijna alle dieren, maar we zien geen luipaard.

We proberen het bij het meertje waar het luipaard graag drinkt maar zien we alleen een otter wegschieten als het zoeklicht op hem geschenen wordt.

Nogmaals de weg om het kamp heen gereden maar helaas is het luipaard in geen velden of wegen te bekennen.

Bij een 2de rondje om het meertje zien we wel een hele bijzondere uil, dus dat is mooi meegenomen maar geen luipaard.

We geven het op en gaan terug naar kamp. Kampvuurtje en wijntje en daarna een heerlijk diner. Het eten is echt fantastisch. Gisteravond een gerookt maissoepje vooraf, aansluitend een rijst-torentje met tomaat en feta, gebakken bief met aardappelpuree met mosterd en apple crumble met warme vanille saus als afsluiting. Heerlijk wijntje erbij.

Om 22.00 uur naar bed. Morgen begint de dag weer om 05.30 uur.