heskes-on-safari.reismee.nl

nog meer Busanga Plains

Vaste routine!

We worden gewekt om 05.30 uur en staan weer om 06.00 uur met een kopje koffie bij het vuurtje. Om 06.00 uur is het nog donker en koud dus het vuurtje is heerlijk.

De game drive van vandaag duurt tot 11.00 uur, om 11.30 uur gaan we lunchen.

15.30 uur is er thee en om 16.00 uur vertrekken we voor nog een game drive.

Het is onze laatste dag hier, morgenvroeg vertrekken we weer naar Musekese en dan door naar Botswana voor het laatste stuk van onze vakantie.

Dichtbij het kamp zien we het verschrikkelijke resultaat van het vuur. Alles is zwart en rookt. De lucht is dik en stinkt vreselijk. Zonde van de mooie natuur maar gelukkig herstelt het zich ook weer.

Als we de vlakte oprijden ziet Tyrone in de verte aan de horizon een zwarte streep buffels van wel 1 kilometer lang.

De buffels zijn verjaagd door het vuur en verplaatsen zich nu naar een ander gebied.

Het is een indrukwekkend gezicht, als ze lopen bewegen ze zich in een rechte lijn achter elkaar door het veld. Het zijn er wel 500 a 600, oude en jonge buffels, mannetjes en vrouwtjes.

Effie probeert ons ernaartoe te rijden. De buffels lopen gewoon door het veld maar de auto moet over het pad anders kom je vast te zitten en dat willen we niet.

Op weg naar de buffels dus, het lukt ons om dichtbij te komen en ze te bewonderen. Buffels zijn gevaarlijke beesten. Olifanten waarschuwen altijd voor ze aanvallen, buffels niet. Kwaad is kwaad en dan stormen ze op je af. Je bent dan altijd het bokkie.

Langzaam rijden we dichterbij en dan wordt de motor uitgezet. Sommige buffels kijken naar ons maar lopen dan toch door, blijkbaar zijn we niet hinderlijk of bedreigend.

Na een tijdje rijden we verder en pikken ze weer op bij een watertje waar ze drinken.

Hetzelfde verhaal, sommige kijken maar er gebeurt niets. Wij genieten, het zijn zulke indrukwekkende beesten en het zijn er zoveel.

We rijden verder als de buffels weer vertrokken zijn. De zebra’s hier zijn van een andere soort dan de zebra’s in Gonarehzou en Hwange.  De zebra’s hier hebben alleen zwart-witte strepen en geen schaduw streep ertussen. Mooie beesten en veel kleintjes, ook veel drachtige zebra’s dus er zullen er snel meer veulentjes zijn.

We zien wildebeest, hartebeest, kudu en bokkies maar geen leeuwen of luipaarden vandaag.

Tevreden rijden we terug naar het kamp. Pizza lunch. De glutenvrije pizza is ongelofelijk lekker, de chef-kok werkt met een grond oven, het is vreselijk knap wat hij iedere keer weer weet te maken. Het glutenvrije brood dat ik iedere dag, geroosterd krijg, bakt hij ook zelf.

De middag gebruik ik om verslagen bij te schrijven en te luieren. Om 16.00 uur gaan we een avondtocht rijden.

We zien dieren maar niks bijzonders, ahum, dat is wel erg verwend, maar ik wil zo graag nog een luipaard zien.

Onze sundowner drinken we bij een rivier en we kijken naar een aantal prachtige vogels. Ineens schiet er een klein diertje het veld over, een muis of rat….

Ik spring op de treedplank van de auto en iedereen lacht me uit.

We hebben al geweldige beesten gezien en zelfs leeuwen van dichtbij en ik spring op de treeplank voor een muisje.

Langzaam wordt het donker en we vertrekken weer richting kamp. Bericht via de radio: “Luipaard bij de weg naar het kamp” en dan begint het avontuur weer. Op jacht naar het luipaard. Effie rijdt de auto met snelheid naar het pad waar het luipaard gezien is en schijnt ondertussen met het zoeklicht in de struiken.

We naderen de andere auto van en ineens loopt het luipaard voor ons in het veld.

Een prachtig dier dat rustig door het veld loopt en zich niks aantrekt van ons zoeklicht.

Het luipaard loopt op zijn gemak door het veld, steekt de weg voor ons over en loopt verder.

We zien hem achter de struiken verdwijnen. Effie zegt dat hij denkt dat het luipaard naar het pad voor het kamp gaat.

We trekken op en rijden langzaam richting het kamp, Effie heeft gelijk, ineens duikt het luipaard weer op in het veld.

Het is een indrukwekkend gezicht, het luipaard door het veld. Wat een mooi cadeau.

Laatste avond toch een luipaard.

Opgetogen rijden we terug naar het kamp. Een laatste diner en een heerlijke warme douche in de buitenlucht onder de sterren.

Morgen nog een rit met de auto en een boottocht en dan weer zelf op pad.